שותפות עסקית – מה לעשות עם שותף שמזלזל?

שותפות עסקית – מה לעשות עם שותף שמזלזל?

שותפות עסקית, זה לא קל

שותפות עסקית היא כמו זוגיות, וזה אף פעם לא קל. מה עושים כשאחד השותפים חושב שהשותף שני פוגע בעסק או מזלזל בו? איך להתמודד עם מצב שנדמה לך אתה היחיד שתורם לשותפות? מה לעשות שמדובר בחבר או חברה טובים ומצד אחד אתה לא רוצה לריב ומהצד השני אתה לא מוכן לוותר על קידום ופיתוח השותפות עם מישהו שאכפת לו כמוך.

מהנתונים הסטטיסטיים אפשר לראות שרוב העסקים בישראל הם שותפויות כאלה ואחרות. הסטטיסטיקות מראות גם כי רוב השותפויות הללו אינן מאריכות ימים וגם אם על פניו הכל אמור להיות נהדר, והשותפים היו קודם חברים, משהו לא עובד. הסיבה לכך היא שכמו בכל מערכת יחסים בין שני אנשים מתישהו יתגלו חילוקי דעות בין השותפים בגלל צורות חשיבה מנוגדות, אופי שוני, שיטות עבודה וניהול אחרות וכן הלאה. רוב השותפים העסקיים עדיין אינם דואגים להסכם שותפות מלא ומסודר ולכן אין להם מנגנון מסודר להפגת מתחים וליבון נושאים שונים, כך שהמתחים הולכים ונצברים עד הפיצוץ הבלתי נמנע.

במצבים כאלה צריך, קודם כל, לשאול את עצמנו את השאלה הבסיסית האם יש לי אמון בשותף שלי. אם אין אמון אין מקום לשותפות, אך אם יש אמון אפשר וכדאי להתקדם הלאה. אם יש לנו אמון בשותפים שלנו צריך לבדוק אם יש לנו חוזה. כפי שציינו, למעט מאוד עסקים יש חוזה מסודר בין השותפים, אבל אם הוא קיים סביר להניח (או לקוות) שהכל כבר כלול בו, כולל כללי ההתנהגות בעסק. אם בהסכם לא מוסדרים דברים רבים זה עלול ליצור נזק גדול מתועלת.

אם אין חוזה נצטרך לנהל שיחה כנה עם השותף. אם זה מקל עלינו אפשר לנהל את השיחה מחוץ למשרד, במקום ניטראלי ושקט שבו אנחנו יכולים לדבר בצורה חופשית. אם אנחנו יזמנו את השיחה אנחנו צריכים להיות אסרטיביים אבל לא תוקפניים כדי שנוכל באמת להקשיב גם לצד השני, לראות את התגובה שלו ואת שפת הגוף שלו ולהיערך בהתאם. השיחה עם השותף עשויה להיות קשה, ממש כמו שיחה עם בן זוג, בגלל הנושאים שעולים. לוקח זמן ללמוד לנהל את השיחות האלה בצורה נכונה ומועילה, אבל זה אפשרי ושווה את ההשקעה. בסופו של דבר כל אחד רואה את המציאות מנקודת המבט שלו, ועל הבסיס הזה מתגלים הרבה חילוקי דעות ומתחים, ששיחה כנה ובוגרת בין הצדדים יכולה לפתור אותם.

אפשר תמיד להזמין יועץ לליבון העניינים, אבל גם על הבאת היועץ צריכה להיות הסכמה, כך שבכל מקרה נצטרך להציף את הקשיים על פני השטח. אפשר להזמין את היועץ בתואנה אחרת כמו קידום העסק, נניח, ואז הדברים כבר יעלו מעצמם על פני השטח כאחד הפרמטרים לשיפור העסק. סביר להניח שגם היועץ ידחוף את השותפים, בסופו של דבר, לחתום על חוזה ביניהם, שיפתור את הבעיות לעתיד לבוא.

חשוב להבין שהסכם שותפות הוא מה שנותן את הבסיס היציב לעסק שיש בו שותפות, אבל גם אם לא עשיתם הסכם כזה, כל עוד יש אמון בין השותפים וערך אמיתי לעסק, יחד עם ראייה אסטרטגית זהה לגבי עתיד העסק, אפשר לחתום על חוזה כזה בכל רגע נתון. כל עוד יש אמון וראייה זהה של עסק מצליח חבל לפרק את השותפות ואפשר להציל אותה.  

ועוד טיפ חשוב, אולי הכי חשוב. לא לחכות. לא לשמור בבטן. ככל שתשמרו יותר זמן בבטן, הפיצוץ יהיה גדול יותר, היכולת שלכם לנהל את הסיטואציה ולהציף אותה במקום הנכון (לא לריב על שטות אלא על משהו מהותי) תקטן. לכן ברגע שאתם מרגישים שמשהו לא עובד, לכו לטפל בזה. לבד או באמצעות יועץ.

רוצים להאזין לדיון בתוכנית הסכסוכים בהנחיית יניב שוורצמן? לחצו למטה.

רוצים להתייעץ איך לטפל בסכסוך עם השותף או השותפה? מלאו פרטים ונחזור אליכם.

 

* - שדות חובה