לפרק או לא לפרק – האם נכון לפנות לפירוק שבעל עסק חייב הרבה כסף

לפרק או לא לפרק – האם נכון לפנות לפירוק שבעל עסק חייב הרבה כסף

מה הדבר הנכון לעשות שיש בעל עסק שחייב לך הרבה כסף נמצא במצב כלכלי קשה? האם לפנות לפירוק חברה? לוותר? לנסות ולהמשיך לעבוד איתו?

הנה תקציר השאלה שקיבלנו:

 לאח שלי יש עסק של עיצוב וגרפיקה והוא עובד כבר כמה שנים עם איש עסקים שיש לו מלא עסקים, חנויות, יוזמות, מסעדות, באמת איש עשיר. אח שלי עושה בשבילו המון המון כבר כמה שנים כולל העסקה של בעלי מקצוע נוספים ואת כל מה שקשור לעיצוב, לגרפיקה הוא עושה הכל. שמעתי שיחה בין אחי לאבא שלי הוא חייב לו 350,000 ש"ח על החמש שנים האחרונות על מלא דברים קטנים ושהוא שמע שיש לו קשיים כלכליים ולא בטוח שהוא יכול לשלם לו, אולי פשיטת רגל.

לקריאת השאלה המלאה לחצו כאן

 
הנה מה שעו"ד יגאל בורוכובסקי, מומחה בליטיגציה מסחרית וגישור מסחרי המליץ לעשות: 

השיקול העיקרי כאן הוא עסקי ולא משפטי.

כשהייתי חבר הנהלה עסקית של בנק השאלה הזו עלתה כל הזמן: לקוח בעייתי – אם נסגור את ברז האשראי הוא יתמוטט וכל מה שנתנו ירד לטמיון. אם נמשיך לממן אותו החשיפה רק תגדל.

מה עושים?

אין תשובה חד משמעית אבל הכלל הוא שבדרך כלל כדאי לנסות ולא לזרוק כסף טוב אחרי כסף רע.

בעצם יש שלוש אפשרויות:

1. להפסיק לעבוד עם הלקוח לחלוטין ולהגיש תביעה.

2. להמשיך לעבוד עם הלקוח רק כנגד תשלום מראש על העבודה בהווה (כלומר לא לאבד לקוח אבל גם לא להגדיל חשיפה).

3. להמשיך כרגיל, להגדיל את הבעיה ולטמון את הראש בחול.

ההחלטה מה לבחור מהשלושה תלויה בנסיבות. עם זאת חשוב לזכור שהנטיה האנושית שלנו היא להמשיך מכוח האנרציה, להילחם בנטיה הזו ולבחור בחירה עניינית.

בצד המשפטי חשוב לזכור שהפנטזיה שלו שאם רק יחליט לשבור את הכלים הלקוח ייכנס לפירוק – לא עובדת בעולם המשפטי. בשביל פירוק צריך פסק דין. בשביל פסק דין צריך להגיש תביעה. בין תביעה ובין פסק דין (חלוט) יעברו לפחות ארבע שנים. אז אם מחליטים ללכת לכיוון הזה חשוב להתחיל את התהליך (ולעקל בעיקול זמני) כדי לנסות ולכפות פשרה סבירה.

ואולי העצה הכי חשובה – לנסות לא להגיע לגובה חוב גדול כל כך שמאפשר רק אפשרויות רעות.

רוצים לשמוע עוד כנסו ותאזינו לעצה של יגאל בתוכנית הסכסוכים של יניב שוורצמן (לחצו כאן)