אי תשלום לפי תנאי ההסכם – שוטף +

אי תשלום לפי תנאי ההסכם – שוטף +

אי תשלום לפי תנאי ההסכם – מה לעשות?

מה עושה עצמאי כשלקוח גדול, שההכנסות ממנו מהוות 30% מהמחזור של העסק, דוחה את התשלום בתירוצים שונים כמו "לא קיבלנו חשבונית עסקה", "לא קיבלנו קבלה" ותירוצים אחרים, ולא עומד בתנאי ההסכם, שהם שוטף +45?

ביקשנו מהמומחים שלנו לענייני עסקים ומסחר, אבי הוכמן, יועץ עסקי ומנטור לענייני בוררות, ודודי בורבה, מומחה לפיתוח מיומנויות השפעה לעסקים, לעזור לנו לפתור את הבעיה.

כל העצמאים צריכים את הלקוחות הגדולים האלה. 30% ממחזור העסק זה הרבה, ולא משנה אם מדובר בשלושים אלף או בעשרת אלפים, ובעלי העסקים נתקלים בדילמה הזאת כל הזמן – האם לשלוח ללקוח מכתב מעורך דין כדי לקבל את הכסף שמגיע לי על העבודה, ואם כן אז מתי, או לשחרר ולקבל את העובדה שככה זה עובד, וישלמו לי כשישלמו לי.

אז מה עושים כשלקוח גדול לא עומד בתנאי ההסכם של תשלום קבוע?

אבי ודודי אומרים ככה:

  • קודם כל יש לבדוק ולוודא שהחברה יציבה כלכלית ויכולה לעמוד בתשלום כפי שקבענו. אם כן – ממשיכים. אם לא – כדאי לשקול את כל ההסכם מחדש.
  • אם מדובר בחברה גדולה ויציבה כלכלית, חשוב לא לקחת את עיכוב התשלום באופן אישי ולהבין שבכל ארגון גדול יש ביורוקרטיה וסדר מסוים בו הדברים מתנהלים, ואנחנו לא יכולים לשנות את זה. במקרה כזה בעל העסק צריך ללמוד את הביורוקרטיה של הארגון ולעבוד על פיה. אם אנחנו עובדים בדיוק לפי הדרך בה הארגון עובד, הסיכוי שהתשלום יפוספס או יידחה בגלל סיבות לא ענייניות מצטמצם למינימום.
  • אף בעל עסק לא יכול לנצח ב"מלחמה" מול ארגון גדול, והארגון יכול להחליף אותו ברגע. לכן, בהנחה שאתם רוצים לשמור על הלקוח, כדאי תמיד לבוא בגישה חיובית.
  • אם מדובר בלקוח ותיק, שאין לו בעיה כלכלית, כדאי לגשת באופן אישי אל מי שמקבל את ההחלטות בענייני התשלום ולעשות איתו תיאום ציפיות מדויק – איך ומתי בעל העסק מעביר את החשבוניות או כל ניירת אחרת שהארגון צריך לקבל כדי לאשר את התשלום, ואיך ומתי מתבצע התשלום.
  • כאשר מתמחרים שירות מסוים, חשוב לקחת בחשבון את מועד התשלום ואת העיכובים האפשריים בתוך הצעת המחיר, כך שלא נכנסים לבעיה של תזרים מזומנים או אשראי בגלל שלקוח אחד מעכב את התשלום.
  • כעצמאי או בעל עסק, חשוב לעבוד עם כמה לקוחות, כדי שבאופן טבעי יווצר תמהיל בין לקוחות שמשלמים בזמן לאלה שמתעכבים, ועיכוב תשלום לא יגרור את העסק לבעיה כלכלית.
  • אם מדובר בלקוח חדש, שכבר בחודשים הראשונים לעבודה המשותפת דוחה את התשלום בתירוצים שונים, כדאי להיפרד ממנו לשלום, כמובן.
  • לפעמים כדאי לבלוע את הגלולה המרה של תשלום בתנאי שוטף+ בזכות הבטחה להכנסה קבועה או קבלת עבודות נוספות בזכות הלקוח הזה וכדאי לעשות את החשבון בכל פעם מחדש.
  • כל בעל עסק צריך לדעת כיצד לנהל את העסק נכון ולא להיגרר אחרי הדברים שקורים, וכך למנוע מראש את דחיות התשלום והעיכובים השונים.
  • כבעל עסק אני צריך לתכנן צמיחה לטווח הארוך, בעזרת ניהול נכון של מערכות יחסים טובות עם לקוחות שונים. כך, עיכוב בתשלום של לקוח אחד, גם אם הוא מכניס לעסק 30% מהמחזור שלו, לא יפגע בעסק בצורה קשה.
  • בכל מקרה, שליחת מכתב דרישת תשלום על ידי עורך דין הוא סיום מערכת היחסים של בעל העסק עם אותו ארגון וגם אם הוא יקבל את הכסף עכשיו, הארגון לא יעבוד יותר עם העסק הזה.

רוצים לשמוע את הדיון בתוכנית הסכסוכים בהנחיית יניב שוורצמן ברדיו תל אביב 102FM לחצו כאן

רוצים להתייעץ עם דודי בורבה כנסו לאתר האישי שלו – לחצו כאן

רוצים להתייעץ עם אבי הוכמן כנסו לאתר האישי שלו – לחצו כאן.