בניית שלום באמצעות הידע – פרויקט ישראלי פלסטינאי

בניית שלום באמצעות הידע – פרויקט ישראלי פלסטינאי

בניית שלום באמצעות הידע – פרויקט ישראלי פלסטינאי

משתתף בכנס

בניית שלום באמצעות הידע – פרויקט ישראלי פלסטינאיפרופ' עליאן אלקרינאוי מהמחלקה לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מוביל פרוייקט לשימוש בידע לשם יצירת קשר בין ישראלים לפלסטינאים. במסגרת הפרויקט מפגיש פרופ' אלקריאנוי ישראלים ופלסטינאים, אקדמאים, מחנכים, פסיכיאטרים, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, יועצי ומנהלי בתי ספר ומורים אשר עובדים בחזית המחקר ומטפלים באנשים שנפגעו ונפגעים מהאלימות הפוליטית, וביחד חולקים ביניהם את הידע, הניסיון והמחקר שלהם בעבודה עם האוכלוסייה.

המשתתפים עוברים סדנאות בתחום הטראומה, סובלנות ופיוס וביחד חוקרים דרכים להקלה על הקהילות שלהם, הם ילמדו טכניקות וכלים המתפתחים בתוך קהילותיהם, אשר ניזוקו מהאלימות הפוליטית.

הסדנאות מעניקות הזדמנות לאנשי המקצוע לשמוע את הנרטיב של שני הצדדים ובכך להשמיע את קולה של האוכלוסייה הפגועה.

הפרויקט מתאפשר הודות לתרומתו הנדיבה של הארגון האמריקאי USAID.

במסגרת הפרוייקט נערכה סדנא שניה, בתאריך 31 במאי 2012 – 1 ביוני 2012 , בירושלים במלון אמבסדור אשר בשייך ג'ראח, אשר השתתפו כ-50 ישראלים ופלסטינאים.

הסדנא נפתחה בדברי הפתיחה של פרופ' אלקרינאוי  אשר הציג את הפרוייקט ושלבי הפרוייקט, בנוסף הוא הציג את ספרו שעומד לצאת בחודשים הקרובים אשר מדבר על ההשפעה של האלימות הפוליטית באיזור על מתבגרים ישראלים ופלסטינאים.

לאחר דיברי הפתיחה שמעו המשתתפים שתי הרצאות מרכזיות.

הראשונה של ד"ר טאופיק סלמן, מנהל S.O.S  , מוסד לסיוע פסיכולוגי ברמאלה ( Dr. Tawfiq Ali Mohammad Salman, Consultant Child & Adolescence Psychiatrist, Manager of SOS psychosocial services – West Bank, President of PACAMH)

הרצאה בנושא: Child Mental Health Situation in Palestine

ד"ר טאופיק אל מוחמד , בספרו על עבודתו הביא דוגמא להצלחה בעבודת המכון:

פלשתינאי שנפצע מאש צה"ל ואחרי כן נפטר בבית החולים.,בנוכחות אשתו וילדיו, שבכעסם החליטו "להתנקם" וזה היה יעדו של הילד המתבגר.
במהלך הטיפול הפסיכולוגי התברר, כי הילד כעס על עצמו שלא יכול היה לסייע לאביו כאשר נפצע ולכן,רצה לגדול כשהיד...ולהתנקם ביהודים. בסופו של דבר, לאחר שנים של טיפול, דעתו של הילד השתנתה, והוא החליט ללמוד רפואה. והסיבה?
הילד טוען, כי אילו ידע רפואה כשאביו נפצע – הוא היה יכול לטפל בו ואולי, אף להציל אותו. . וזה יהיה יעדו בחיים – להציל. הרצון להציל האפיל על הרצון לנקום.


והשניה של ד"ר אני קלאג'האן מארה"ב, ארמנית במקורה ונשיאה של המכון לטראומה בארה"ב

Dr. Ani Kalayjian, a fellow of the New York Academy of Medicine, and President of the Association for Trauma Outreach & Prevention, NY
Plitical Violence, and Chronic Trauma: Challenges for Healing and Meaning-making

ד"ר אני קלאג'יאן, DR. ANI KALAYJIAN דברה על השואה הארמנית ועל הסכסוך הישראלי ערבי. לדבריה, שואה ומלחמות הן טראומה לאומית שלה נלווים גם טראומה אישית. הטראומה עוברת מדור לדור עד דור שביעי, לפי מחקרים.
כדי להשתחרר מטראומה, צריך לעבור תהליכים שיגרמו למחילה וסליחה ופיוס ובניית אמון. אלה מושגים באמצעות שיטה שהיא פיתחה, בת 7 שלבים שאותה כבר ניסתה במקומות בהם יש טראומה בעולם: בוסניה, לבנון, קניה,תורכיה וארמניה.

היא שואלת: עוד כמה שנים צריכה להימשך השנאה הארמנית כלפי התורכים? צריך לסלוח ולא לשכוח!!! וכך, לגבי הסכסוך הישראלי- ערבי.
 
ביום השני למפגש הועברה סדנא בנושא:
Workshop on Forgiveness and Self-Healing: In spite of Continued Denial and Political Violence by: Dr. Ani Kalayjian

בסדנא המשתתפים הישראלים והפלסטינאים הביאו סיפורים אישיים ומקצועיים. לצורך המחשה .

ניקח שתי דוגמאות שעלו בסדנא:

משתתף ישראלי שהוא רופא במקצועו דיבר על הכאב והסבל האישי שהוא חווה, ומנגד פסיכולוגית פלסטינאית שהיא בת של שהיד סיפרה על הכאב האישי שלה והקושי המקצועי שהיא עובדת עם משפחות של שהידים.
המשתתפים הקשיבו עם הרבה אמפתיה לכאביהם של האחרים.

המפגש הסתיים כשכולם הזדהו אחד עם השני, עודדו את האנשים שבחרו לספר את כאבם וכולם התחבקו.

האין זה גישור?