רשלנות רפואית – לפעמים הפתרון הטוב ביותר לא עולה כסף

רשלנות רפואית – לפעמים הפתרון הטוב ביותר לא עולה כסף

רשלנות רפואית – לפעמים הפתרון הטוב ביותר לא עולה כסף

המקרה החל כאשר חיים (שם בדוי) הגיע לרופא המשפחה בעקבות כאבי בטן קשים. מבדיקה שעשה לו הרופא, עלה שככל הנראה מדובר בעצירות חריפה. חיים קיבל מרשם לכדורים נגד עצירות והמלצה לאכול אוכל בסיסי בלבד. חיים חזר לביתו ובמשך הימים הבאים פעל כעצת הרופא. לאחר שלושה ימים בהן לא היה שיפור במצבו, הוא פנה לבית החולים שם אובחן חיים כחולה במחלת קרוהן.

חיים שהתעמק בקריאת חומרים על המחלה, חשב שהעיכוב באבחון גרם לו לנזק בריאותי ואף חמור מכך, לנזק בריאותי שלא ניתן לחזות לעתיד. תובנה זו הובילה את חיים להבנה שהוא צריך לדרוש מקופת החולים שתשלם לו על הנזקים שנגרמו בהווה ושיגרמו בעתיד. מאידך הבין חיים שהגשת תביעה לבית המשפט נגד קופת החולים וחברת הביטוח שלה, תוביל אותו לשנים של סחבת מתישה ויקרה שסופה לא יהיה בהכרח הסוף הטוב עבורו.

בעצה אחת עם עורך דינו החליט חיים לנסות פניה להליך גישור לפני שהוא פונה לערכאות משפטיות. חיים הגיע יחד עם עורך דינו לפגישת ייעוץ עם המגשר יניב שוורצמן (יו"ר לשכת המגשרים בישראל) שמתמחה בגישורים בתביעות ביטוח ורשלנות רפואית. בשיחה קיבל שוורצמן את הפרטים והסביר לחיים שהמקרה הינו מקרה קלאסי לגישור. כמו כן הסביר שוורצמן שבכל מקרה, גם אם תוגש תביעה, בסופו של דבר התיק יעבור ככל הנראה לגישור. מכאן שבהחלט כדאי לעשות ניסיון לפתור את הסכסוך בגישור לפני שממשיכים לבית המשפט.

שוורצמן המגשר, פנה לקופת החולים ולחברת הביטוח וזימן אותן לישיבת גישור ראשונה על מנת ולהבין אם ניתן לקיים גישור ביניהן ובין חיים. קופת החולים הופתעה מהפנייה מאחר והיא עדיין לא רגילה לקבל זימונים לגישור, אך מאחר וגם להם היה ברור שבכל מקרה המקרה יגיע לגישור, טוב הם יעשו אם ילכו לגישור כבר כעת ובכך יחסכו את עלויות עורכי הדין ואת הזמן הרב שיתבזבז על הטיפול במקרה.

בסופו של דבר נקבעה פגישת גישור ראשונה בין הצדדים בחדר הגישור. במהלך הגישור היו נציג קופת החולים ונציג חברת הביטוח מאוד סקפטיים לגבי חיים. בתחילת הגישור הם חשבו שהוא פועל מתוך רצון להתעשר על גבם ולא מתוך עניין בריאותי אמיתי. לאחר ששמעו את חיים מספר את הסיפור ומציג את טענותיו, הם התחילו להבין שלא מדובר על תביעה קנטרנית ושחיים בהחלט חושב שמגיע לו פיצוי. על הפיצוי הזה הם הבינו שהוא לא יוותר ולכן עדיף למצוא פתרון כבר עכשיו ולהימנע מההליך המשפטי.

נקודת השינוי בגישור, החלה לאחר שהמגשר שאל את חיים במהלך שיחה פרטית שקיימו, האם הכסף שיקבל יספק אותו. חיים אמר בכנות שהוא לא יודע. הוא הסביר שהיום לאחר שהמחלה הובחנה הוא במצב טוב והכל בשליטה אבל זה לא אומר כלום לגבי העתיד. התובנה הזו שהעתיד הוא בעיקר מה שמטריד את חיים, הובילה את המגשר להציע זווית ראייה חדשה על הסכסוך ועל הדרך לפתרון.

לאחר שהצדדים הבינו שהדבר המשמעותי ביותר הוא מה עלול לקרות בעתיד, עלתה הצעה שחיים יקבל פיצוי סמלי על האיחור באבחון ועל מנת ולתת מענה לנזקים עתידיים שאולי יהיו ואולי לא, ניתנה לחיים חבילת ביטוח מקיפה ומורחבת ללא עלות ולכל ימי חייו בכל הקשור למחלת הקרוהן ולסיבוכים אפשריים כתוצאה ממנה.

הפתרון הזה היה מעולה לחיים שקיבל את הביטחון שחיפש וגם לחברת הביטוח שחסכה כסף רב על פיצויים ועל שכר טרחת עורכי דין.