כשהמדינה איבדה את האמון בעורכי הדין

כשהמדינה איבדה את האמון בעורכי הדין

FacebookGoogle+LinkedIn

כבר 4 שנים אני קורא לזה המהפכה השקטה. המהפכה החברתית והצרכנית האמיתית שמתרחשת מתחת לפני הקרקע, בה הציבור הרחב לא רק חוסך כסף וזמן אלא מקבל שירות טוב יותר. מהפכת הגישור.

ב-8 בדצמבר 2014 הינו יום מיוחד. ביום זה התרחשה אחת מהמהפכות הגדולות במדינת ישראל ובעולם המשפט. מהפכה משמעותית הרבה יותר מכל פתיחת שוק הסלולר שהייתה ושאי פעם תהא. מהפכה שלא רק תחסוך לחלק גדול מהמשפחות בישראל עשרות אלפי ₪ אלא תציל את נפשם של עשרות אלפי ילדים מדי שנה.

ה-8 בדצמבר 2014 ייזכר לא רק בגלל החוק לפיזור הכנסת ה-19 אלא בגלל החוק להסדר התדיינות בסכסוכי משפחה (הוראת שעה), התשע"ה-2014. החוק קובע כי מבעוד תשעה חודשים (אוגוסט 2015), לא ניתן יהיה להגיש יותר תביעות בענייני גירושין!!! מעתה ואילך אם אחד מבני הזוג רוצה להתגרש הוא חייב להגיש בקשה ליישוב סכסוך וזאת מבלי שהבקשה תכלול טענות או עובדות בקשר לסכסוך או בקשר לסמכות השיפוט של בית המשפט (כלומר בלי מידע שעלול לגרום להחרפת הסכסוך). בקשה טכנית. התחלתי לקרוא את הוראות החוק וצמרמורת עברה בגופי. הייתכן שהמאבק שלי ושל חבריי הצליח? הייתכן שמשרד המשפטים וכנסת ישראל הבינו שהדבר הנכון בחברה הישראלית היא לעודד צדדים לשבת ולדבר ולפתור סכסוכים בהליך הידברות ולא באמצעות עורכי דין ודרך בתי המשפט?  האם המשיח הגיע מבלי שראיתי את החמור הלבן בשערי העיר?

בעודי ממשיך לקרוא את הוראות החוק התרגשותי גברה אף יותר והבנתי שהמהפכה הרבה יותר גדולה ממה שנדמה בתחילה. מסתבר שהבקשה הטכנית ליישוב סכסוך איננה מובילה לגישור או לכל הליך של פתרון הסכסוך. הבקשה מובילה למפגש שנקרא מהו"ת (מידע, היכרות ותיאום) שנערך ביחידות הסיוע שליד בתי המשפט. מטרת פגישת המהו"ת היא לתת מידע רחב לבני הזוג בנושאים משפטיים ומשפחתיים, שלאחר קבלת המידע יוכלו בני הזוג לבחור את הדרך הנכונה לנהל את הליך הגירושין (יכול להיות טיפול זוגי, גישור או בית משפט).יניב-שוורצמן-תמונת-רוחב

המדינה לא מבקשת למנוע מצדדים לפנות לבית המשפט או לכל הליך פתרון סכסוכים אחר כמו גישור או טיפול זוגי אלא להעניק להם ייעוץ מקיף בכל ההיבטים השונים של הליך הגירושין, ייעוץ מהסוג שניתן עד היום על ידי עורכי הדין.

המדינה הבינה שקיים כשל שוק בלתי אפשרי בתחום הגירושין בו ליועץ התוכן (עורך הדין) יש ניגוד עניינים מובנה והמערכת המשפטית מעודדת פעולות נמהרות וחסרות אחריות (מרוץ סמכויות) באופן בו בני הזוג פועלים בצורה הפוגעת בהם ובילדיהם ללא כל הצדקה וצורך.

באמצעות החוק המדינה מרככת מצד אחד את מרוץ הסמכויות על ידי השהייה של כמעט 3 חודשים ביכולת להגיש תביעה בבית המשפט ומהצד השני מבטלת לגמרי את חלקם של עורכי הדין בייעוץ המוקדם שניתן לבני הזוג, שכן בהעדר כל יכולת להגיש תביעה אלא בקשה טכנית ליישוב סכסוך אין כל משמעות ליעוץ מוקדם עם עורך דין. פגישת המהו"ת שבאה בעקבות הבקשה ליישוב סכסוך, פגישה בה מעורבים הן עורכי דין והן עובדים סוציאליים אשר נותנים את כל המידע הנדרש לבני הזוג סותמת את הגולל למעשה על הצורך בעורכי דין  בתור יועצים ראשוניים בהליכי גירושין ודוחה את מעורבותם לשלב מאוחר יותר אם בכלל. בלי שהרגשנו המדינה ביטלה את מעורבות עורכי הדין בהליכי גירושין.

אחרי שהבנתי את זה, ההישג בו כל זוג יתגרש באמצעות מגשר, הופך לממשי יותר, נכון יותר וחברתי יותר, בין אם בני הזוג קיבלו מידע באמצעות יחידות הסיוע ואז פנו למגשר ובין אם בני הזוג ביקש לחסוך זמן, ריצות וטרחה ופנה ישירות למגשר להליך גישור שבמסגרתו יקבל את כלל המידע הנדרש לצורך הליך גירושין מקיף, מלא ומקצועי.

והמפכה השקטה ממשיכה. אתם הצטרפתם?

למידע נוסף ושיחה עם מגשר, השאירו פרטים ונחזור אליכם:


 

יניב שוורצמן, יו"ר לשכת המגשרים בישראל והעומד בראש פירמת המגשר

 

FacebookGoogle+LinkedIn

כתיבת תגובה