עשרת הדיברות לכניסה לחדר הגישור

עשרת הדיברות לכניסה לחדר הגישור

תתכוננו לעשות היסטוריה

"ההיסטוריה תהיה אדיבה כלפיי, מכיוון שאני עומד לכתוב אותה"-  אמר וינסטון צ'רצ'יל. כאשר אתם מגיעים לחדר הגישור כדי לפתור מחלוקות וסכסוכים שיש לכם עם אנשים אחרים, כדאי שתדעו שלהחלטות שתקבלו בחדר הגישור, יש משמעויות רבות עבורכם ועבור האנשים והדברים החשובים לכם. כדאי שתהיו מוכנים מראש לקבל את ההחלטות הנכונות עבורכם. כאשר אדם נכנס לחדר גישור הוא יודע שהוא נמצא בסכסוך כלשהו ושהוא רוצה להשיג את הפתרון הטוב ביותר עבורו. הוא אינו יודע מה יהיה סוג הפתרון ומה תהיה משמעותו.

מגשר טוב יודע להביא את שני הצדדים למצב בו שניהם מנצחים ושניהם מקבלים את הפתרונות שעונים על האינטרסים המהותיים עבורם. הצדדים בחדר הגישור חייבים להפנים שבלי שיהיה בידיהם פתרון, שיהיה הטוב ביותר עבורם, הם לא חייבים לחתום על ההסכם ולא להתפשר ולא לוותר. גישור מוצלח רק כאשר כל אחד מהצדדים מרוצה מהתוצאה אליה הוא הגיע.מיואש

היו נכונים ומוכנים

הכנה נכונה להליך גישור מאפשרת הגעה לפתרון מהיר ויעיל ומאפשרת, מציאת דרכים נוספות להשיג הישגים מפתיעים שאף ישפרו את מצבכם, יותר ממה שציפיתם בהתחלה. הכנה נכונה גם תשפיע על הסיכוי של הגישור להצליח או להיכשל. מאחר ובגישור אנו לרוב עוסקים בנושאים החשובים לכם ביותר (המשפחה או העסק שלכם), ברור שלתוצאות הגישור יהיו השפעות הרות גורל לעתידכם.

לא לוותר ולא להתפשר

אנשים נוטים לחשוב שהכניסה לחדר הגישור מסמלת עבור עצמם את הסכמתם לוותר או להתפשר. מדובר בטעות נפוצה שעלולה להפוך לנבואה המגשימה את עצמה. בגישור אנו שונאים פשרות וויתורים. גישור בו אחד הצדדים ויתר או התפשר הוא גישור שלא הגיע לתוצאות הטובות ביותר. גישור טוב הוא גישור בו כל אחד מהצדדים יוצא עם יותר ממה שקיווה לקבל בהתחלה ובתחושה של ניצחון.

ניהול נכון של הגישור גרם לגידול ברווחים

יניב שוורצמן המגשר הבכיר, מספר על מקרה בו שני אחים הגיעו אליו לגישור כדי לפתור סכסוך על שטח חקלאי שירשו מהוריהם. "הם הגיעו לחדר הגישור במחשבה שהם הולכים למצוא נוסחה למכירת השטח וחלוקת הרווחים, אך בסופו של דבר הם דווקא מצאו שהפתרון הטוב ביותר עבורם הוא לפתוח את השטח לקטיף עצמי של פירות"- מספר שוורצמן. ואכן זוהי דוגמה קלאסית לצדדים שחשבו בהתחלה על כיוון מאוד מצומצם של פתרונות אך לאחר כמה שעות של גישור, הבינו שיש עוד הרבה דרכים לפתרון וצריך רק למצוא את הפתרון הטוב ביותר.

יניב-שוורצמן-תמונת-רוחב

מה יעשה אתכם מאושרים?

ראשית נקו את הראש וחשוב מה אתם באמת רוצים? אם הגעתם לתשובה שהיא רק סכום כסף סופי, כנראה שפספסתם… האינטרסים החשובים לנו ביותר יכולים וצריכים להיות: בטחון כלכלי, כבוד, פרנסה, מוניטין, יציבות רגשית, תחושה של בית, חינוך, משפחה וכדומה. כסף הוא חשוב אך בכל זאת הוא בסך הכל אמצעי להגיע למשהו שחשוב לנו באמת. נסו לחשוב לו על כסף אלא על הסיבה שבגללה אתם זקוקים לו.

שיטה נפלאה לזיהוי האינטרס החשוב, היא לחדד את ההבדלים בין הרצון לצורך. נסו להעביר את האינטרסים שאתם רוצים לבדוק במסננת הצורך והרצון. אם מדובר בצורך אמיתי (אתם לא יכולים בלי זה) הרי שיש לכם אינטרס ביד, ששווה לשמור אותו. אם זהו רק רצון אז שימו אותו על המדף לימים טובים אחרים.

אל תחששו מניהול מו"מ

הגישור הוא הליך של משא ומתן וכמו שמגיעים לכל מו"מ צריך לבוא מוכנים. כאשר מגיעים צדדים לחדר הגישור לפני שהם חשבו על האינטרסים המשמעותיים שלהם. הם עלולים להתלהב מפתרון שיישמע מצוין בהתחלה אך אם הוא לא ייענה על האינטרסים החשובים להם ביותר, "הוא לא יחזיק מים" לטווח ארוך והסכסוך לא ייפתר בצורה האופטימלית.  כאשר שני שותפים מחליטים לפרק את העסק ואחד מהם רוצה להמשיך ולעבוד בתחום העיסוק של השותפות, סביר שהאינטרס המשמעותי עבורו יהיה לשמור על השם הטוב שלו ולשמור על מאגר הלקוחות של החברה. במצב שכזה ייתכן ויהיה לו עדיף לתת חלק גדול יותר לשותף השני מחלקו בשותפות, ומנגד להרוויח את המוניטין שלה, לפני שהיא תיפגע מהסכסוך בין השותפים.

אל תחששו מהחששות

הליך הגישור גורם לכל הצדדים המעורבים בו לתחושות של חשש וחרדה בתחילתו. התחושות הללו נעלמות בדרך כלל כאשר המגשר עושה את "הקסם" שלו ומצליח לייצר אמון בשיח בין הצדדים. ובכל זאת, לפני הכניסה לחדר הגישור ובמהלך הגישור, נשמו עמוק ואל תשדרו לחץ. נסו להיות שקולים ולחשוב על מה שאתם אומרים לפני שאתם אומרים אותו. מותר בגישור להגיד הכל אבל משפטים שמטרתם היא השמצה והעלבה בלבד, אינם יקדמו אתכם לשום מקום וסתם יבזבזו לכם זמן יקר.

זה הזמן להסתכל במראה

הכירו את עצמכם במצבים מורכבים, לפני שאתם נכנסים לחדר הגישור. חשוב שתזהו תגובות אוטומטיות שלכם לסיטואציות שונות, כדאי שתדעו לזהות מראש, אם אתם מגיבים למשהו שנאמר או קרה בחדר הגישור, בצורה נכונה או אלא ממקום של אינסטינקט שלילי שמישהו הפעיל אצלכם. פעולה מתוך דחף אימפולסיבי אינה פועלת לטובתכם ברוב המקרים ולכן חשוב להיות מודעים לעצמכם ולתגובות שלכם.

29436038_l

תסתכלו על הצד השני מהצד

כדאי שתדעו מול מי אתם הולכים לעמוד. למרות שאתם חושבים שאתם מכירים את הצד השני מהעבר או מההווה, אתם לא תדעו בהתחלה, מה הוא חושב ומהן הפעולות שהוא כבר ביצע במסגרת המחלוקות בניכם. עובדה זאת נכונה גם עבור הצד השני לא יודע מה אתם חושבים ומה כבר ביצעתם בהתמודדות מולו. על כן כדאי שלפחות תנסו להכיר מראש את שאר המעורבים בסכסוך ואת הדרך שלהם להתמודד במצבים של חוסר ודאות. ככל שתדעו להעריך מראש את התגובות שלכם ושל האחרים לפעולות מסוימות, כך תוכלו לשלוט טוב יותר בהליך הגישור שלכם ולמקסם את התוצאה עבורכם.

הערה חשובה ביותר! אל תהיו מקובעים

גם כשאתם בטוחים שאתם מכירים את הצד השני, ייתכן והוא עוד יפתיע אתכם. על תתקבעו על עמדות ישנות מראש. תאפשרו לעצמכם את החופש לבחון פתרונות חדשים ומקום לחשיבה על יצירתן של מערכות יחסים חדשות עם "אנשים ישנים".

הכתבה מאת פורטל הגישור הישראלי סולחה >>>> לכתבות נוספות לחצו כאן