למה הרשויות מעדיפות לתבוע אתכם?

למה הרשויות מעדיפות לתבוע אתכם?

דוד ורונית, זוג צעיר בני 26, מתגוררים באחת הערים בגוש דן. בתחילת השנה עברו בני הזוג לדירה חדשה ברחוב סמוך לרחוב בו התגוררו עד כה. מאחר ועזבו את הדירה טרם נגמר החוזה שלהם, הם נאלצו למצוא שוכרים חדשים במקומם. כאשר נעשתה העברת החוזה בין דוד ורונית למחליפיהם, סוכם שהדיירים החדשים ייקחו על עצמם להעביר את חשבון הארנונה על שמם.

מספר חודשים לאחר מכן קיבלו דוד ורונית מכתב ממשרד עו"ד בעל עשרות שותפים, המודיע להם שהם חייבים לעירייה סכום המגיע לכדי אלפי שקלים, בעבור חובות הארנונה שלא שילמו במהלך השנה מאז שעברו דירה. בנוסף להפתעה מהחוב שהופל עליהם כרעם ביום בהיר, הסתבר להם שהוטל עיקול על חשבון הבנק של דוד ושנפתחו נגדו תהליכים בהוצאה לפועל. לאחר שהבינו שלא מדובר על חוב שהצטבר בדירתם החדשה אלא בחוב של הדיירים החדשים בדירתם הקודמת, פנו דוד ורונית לעירייה וניסו להסביר ולשכנע את הפקידה שלא מדובר בחוב שלהם. הפקידה הייתה אדיבה ביותר אך מאחר ולטענתה התיק הועבר לטיפול משפטי, אין היא יכולה עוד לעזור להם.

המקרה של דוד ורונית הוא מקרה שכיח. רשויות ציבוריות וחברות מסחריות נוטות לעתים קרובות לנקוט בצעדים משפטיים קיצוניים, עוד בטרם מיצו את כל האפשרויות העומדות בפניהם לפתרון הבעיות עם הלקוחות שלהם.

מקרה שהגיע לאחרונה לבית המשפט בעניין בקשה לקבלת החזר הוצאות של אזרח שנאבק בעירייה בנוגע לדוח חנייה שגוי שקיבל, הוביל את השופט איתי הרמלין לקבוע שעיריות נוטות להשתמש בכלים המשפטיים בצורה חופשית מדי. לפי דבריו של כבוד השופט הרמלין, העלות הנמוכה של ההליכים המשפטיים לגופים הגדולים, הופכת את היד לקלה על ההדק. אך מנגד לגופים הגדולים עומד האזרח הקטן שיאלץ להוציא סכומים ניכרים על הליכים משפטיים, ולכן הוא פעמים רבות יוותר על טענותיו, גם אם הן צודקות, וייכנע וישלם את החוב שנטען נגדו.

מדובר על ליקוי חמור בו לוקים מנהלים רבים ברשויות הציבוריות ובחברות המסחריות הגדולות. טוב יעשו הבכירים והמנהלים לו ינחו את עובדיהם, לחפש כל דרך אפשרית להבין את האינטרסים והצרכים של לקוחותיהם ולעשות ככל שביכולתם להימנע מהליכים משפטיים מולם. נראה שהמגמה הברוכה של שימוש במגשרים שיפנו ללקוחות כצעד אחרון לפני פתיחה בהליכים משפטיים, היא צעד ראשון בדרך לשינוי השיטה הקלוקלת. שימוש מועט יותר בכלים המשפטיים יביא לא רק לשיפור השירות לתושב אלא גם לעליית קרנה של הרשות או החברה בעייני הלקוח שלה ויגרום לו לתמוך בה יותר גם בפעולות האחרות בהן היא נוקטת.

הכתבה מאת פורטל הגישור הישראלי סולחה >>>> לכתבות נוספות לחצו כאן