העובדים ניסו להקים ועד וההסתדרות לקחה את כל הקופה

העובדים ניסו להקים ועד וההסתדרות לקחה את כל הקופה

לפני כמה ימים (23.09.14) פורסם ברעש גדול פסק הדין בתביעה שהתנהלה בין ההסתדרות לבין חברת הכבלים "הוט". התיק שהתנהל בבית הדין לעבודה בתל אביב בפני השופטת נטע רות, עסק בתביעה שהגישה ההסתדרות נגד הוט מובייל על ניסיונותיה של הנהלת הוט, למנוע התארגנות של העובדים במסגרת ועד מסודר המיוצג על ידי ההסתדרות. זאת תוך שהנהלת הוט מנסה על פי הטענות, לפטר חלק ממארגני הועד החדש ונוקטת נגדם בפעולות נוספות לעכב ולמנוע את ההתארגנות. בפסק הדין שהתקבל בצהלה על ידי מגני ארגוני העובדים וזכויותיהם, קבעה השופטת, כי על הוט לאפשר לעובדים להקים ועד יציג וקנסה את הוט במיליון ש"ח. ובכל זאת נשאלת השאלה האם מדובר בניצחון גדול ואם כן למי?

30193729_l(2)

תוצאות המשפט ואופן ההתנהלות בו מזכירה לי התערבות של הורה לטובת אחד מבניו בסכסוך בין אחים. או התערבות מורה לטובת אחד התלמידים בסכסוך בין תלמידים. התערבות חד צדדית, מוצדקת ככל שתהא מוציאה את שמו הטוב של הצדק למרחקים ויוצרת סכסוך מר, ארוך ומתמשך בין הצדדים.

הוט מובייל מרוויחה בממוצע 70-100 מיליון ש"ח בשנה. פסק הדין בסך מיליון ש"ח  לא יהיה הגורם שיביא לפגיעה קשה ברווחיות החברה. יתר על כן, מאחר ומדובר בהוצאה שתירשם בספרים ותחשב כהפסד לצורכי מס, ככל הנראה לא תראו את אנשי החשבונות בחברה "נופלים מהכיסא". כואב אבל לא משנה מציאות. והקנס של מיליון ש"ח, למי הוא הגיע? לעובדים שהתעמרו בהם? לא הוא הגיע להסתדרות, שאף לא אחד מעובדיה מאוים בשכרו או במשרתו.

נעבור לאופן ההתנהלות של הנהלת החברה ולאינטרסים של החברה. נכון שלא מדובר בקנס שיפיל את ההנהלה אבל מדובר במפלה אסטרטגית רבת משמעות הן כספית והן ערכית וניהולית. היום ייפתחו שבע עיניים על כל פעילות של ההנהלה בעניין ועד העובדים וחמור מכך היכולת לנהל את העובדים בצורה מסחרית וטובה נפגמה לאור הכוח שצברו העובדים שינסו להוכיח את הכח לאור העימותים.

והעובדים? מבין כל המעורבים דווקא הם הנפגעים הגדולים ביותר. יש למישהו ספק שבחברה מסחרית עתידם של מנהיגי הועד או המובילים נחרץ. האם לא ברור שהיכולת של עובדים להתקדם כאשר כופים על הנהלה מציאות לא קיימת באמת. דון הקישוטים ימצאו עצמם מהר מאוד מחפשים מקום עבודה אחר.

הניתוח הצליח, החולה מת, המנתח קיבל את שכרו והכל בא על מנוחותו

אז מהם באמת האינטרסים של הצדדים ואיך היו הצדדים צריכים לפעול עם היו מקבלים הכוונה של מומחים לניהול משא ומתן ולא מומחים לכוחניות פוליטית וארגונית?

הוט מובייל הייתה צריכה לחבק את ההתארגנות ולאפשר לעובדים נציגות ראויה כאשר הגבולות והמתווה היו מוסכמים. מנהלי הוט מובייל יודעים לקרוא. הם קראו את פסקי הדין בעניין פלאפון. הן ידעו שבסוף יהיה ועד. אז למה לא לעצב אותו בדמות החברה?

העובדים היו צריכים להמשיך ולפעול למול החברה, בניסיון לשכנע את ההנהלה להקים ועד. לא ללכת להנהלה על הראש. להגיע לדירקטוריון, בעלי המניות והבעלים העיקרי. דרישה הגיונית שמוצגת בצורה נעימה אבל עקבית לעולם תגיע לשכל הישר. אני מוכן להתערב שהפעולות (הלא תקינות יש לומר) בניסיון לפטר את מנהיגי העובדים התחילו רק כאשר נוצר כבר שיח קשה ולעומתי. מישהו ייעץ לעובדים שיש להם זכויות ועל זכויות עומדים, לא משנה מה. אז הנה המשנה מגיע, שלא תתבלבלו ועד העובדים יקבל הנהלה קשה, לא מתקשרת, מכשילה ומעכבת. תשאלו ברכבת כמה זה קשה.

וההסתדרות ללא ספק המנצחת הגדולה. אני ממליץ להסתדרות להתחיל לעקוב בעיון אחרי התהליכים שעוברת מערכת המשפט ובג"צ. מהארגון בעל הציון הגבוה ביותר באמון הציבור בעשור שעבר, אנו רואים היום ירידה משמעותית באמון הציבור. חוסר האמון הזה מאפשר את הופעתן של פעולות חקיקה המנסות לצמצם את כוחה של המערכת. זוהי התוצאה של התערבות בלתי מידתית בעיני חלק מהמתבוננים. במקומות שבהם ניתן להגיע להסכמות, כמו במקרה הזה, לא הייתי ממהר לקבל תקדימים. תקדימים טובים לייצר היסטוריה, הם טובים לייצר אויבים חזקים ועקרוניים שלא לצורך.יניב-שוורצמן-יחצ

ההנהלה הפסידה, העובדים הפסידו אבל העיקר שעולם העבודה, ההתארגנות הקיבוצית וזכויות והמגן הרוויחו.

יניב שוורצמן, מגשר מומחה בניהול מו"מ, יו"ר לשכת המגשרים בישראל ועומד בראש הבית לגישור ויישוב סכסוכים

הכתבה מטעם פורטל הגישור הישראלי סולחה >>> לכתבות נוספות לחצו כאן