מלחמה ושלום- פירוק העסק ויחסי השותפים

מלחמה ושלום- פירוק העסק ויחסי השותפים

את חברת האחזקה הם ניהלו ביחד יותר מעשרים שנה. ו…פתאום אחרי כל כך הרבה שנים משהו כבר לא עובד ביניהם. ו…אז ביום אחד, כרעם ביום בהיר, אחד השותפים מחליט להודיע לשותף השני שהוא מפרק את החבילה. ההחלטה לפרק את העסק היא לא החלטה רגעית שנעשית בחטף. מדובר על החלטה בעלת משמעות עצומה לכל המעורבים. לא משנה האם ההחלטה לפרק את העסק, תהיה מקובלת על שני הצדדים או לא, יש לוודא שההחלטה לא מגיעה בהפתעה ושכל המעורבים עוברים יחדיו תהליך גלוי, שקוף ומוסכם לפירוק. כל דרך אחרת תהיה הרסנית ומסוכנת.

מניסיוני בגישורים עסקיים, שמתי לב שיש כמה נקודות בעייתיות עיקריות שחוזרות על עצמן פעמים רבות מדי. טיפול נכון בנקודות הללו יוביל לפתרון יעיל וטוב יותר לכל סכסוך עסקי:

מקרה האבן המתגלגלת (ולא זה לא מיק ג'אגר)

מקרה האבן המתגלגלת מתקיים כאשר ההחלטה לסיים את השותפות עולה בראשו של אחד השותפים כאופציה בלבד ובטעות או שלא בכוונה, הוא משתף את השותף השני, במחשבותיו. תארו לכם את הסיטואציה הבאה: במהלך הפסקת קפה או במפגש חברי אחרי שעות העבודה, מספר בועז להלל השותף שלו, שהוא מרגיש קצת עייף מהעבודה ושהוא חושב על עשייה בכיוונים אחרים. בועז משתף את המידע עם הלל מתוך מחשבה שהוא משוחח עם חבר אך ייתכן והלל יקבל את המידע כשותף שחושב מה תהיה ההשפעה על העסק במידה ובועז יעזוב. כך, ומבלי להתכוון, בועז שם להלל "אקדח על השולחן" ואמר לו שהוא נשאר או שהוא הולך. כעת מבחינתו של הלל הוא צריך להחליט איך הוא מתמודד? בועז לא התכוון לשים את הלל בפינה אך בפועל זה המצב שנגמר.30274315_l

במידה והלל ייקח את הווידוי בצורה חברית, הוא ככל הנראה לא יעשה דבר מלבד לתמוך ולחבק את בועז, ויקווה לטוב עבור שניהם. מאידך במידה והלל יחשוב עסקית נטו, הוא ככל הנראה יזמין את בועז לשיחה פורמאלית ויערב את שאר המנהלים בחברה, כדי לשים את הדברים על השולחן מבחינה עסקית וניהולית. במצב שכזה ייתכן ובועז ירגיש שהוא אינו יכול לחזור בו מהכוונה שהתקבלה מדבריו (להבדיל מהמסר המבולבל שרצה להעביר בפועל). משכך הוא יפעל ללכת לכיוון של פירוק העסק מתוך האינרציה של התהליך שהתחיל בכוס קפה תמימה.

תשתוק היא אמרה לו תשתוק- השתיקה הטקטית והשלכותיה

שיטת השתיקה הטקטית מתקיימת כאשר במשך זמן מה, אחד השותפים חושב על פירוק השותפות ומחליט לפעול בצורה טקטית שקטה. הוא אוסף חומרים, מצלם מסמכים, מתעד שיחות ומכין את הקרקע למלחמה משפטית על העסק שמבחינתו תגיע בסבירות גבוהה. בסיטואציית השתיקה הטקטית מתרחשים לרוב תהליכים שגורמים בסופו של דבר למלחמה משפטית, גם במקרים בהם ניתן היה לפתור את הסכסוך בקלות ובמהירות בגישור עסקי ומבלי לבזבז ממון וזמן יקר בבתי המשפט.

תארו לכם שאחד השותפים מתכנן לסיים את השותפות ופועל לשם כך בשיטת השתיקה הטקטית. ישנם שני מצבים עיקריים לשאלה איך השותף השני יקבל את ההודעה בסופו של דבר על הרצון לפרק? אפשרות ראשונה היא שהוא גם מעוניין לפרק את השותפות ואז ייתכן והוא גם נקט בשתיקה הטקטית או שהוא עדיין לא עשה פעולות לקראת הפירוק – ואז ההודעה של השותף דווקא מורידה ממנו את הלחץ הנובע מלהיות הראשון שמודיע. אפשרות שנייה היא שהוא לא רוצה לפרק את השותפות ואז בעצם העובדה שהשותף השני נקט בשיטת השתיקה הטקטית, הוא דווקא גורם לכעס רב יותר אצל השותף המופתע שיחפש להשיג "עוגנים משפטיים" שיאפשרו לו להשלים את הפער מול השותף שהודיע, אשר נהנה מיתרון מכך שהיה לו זמן להתארגנות. הכעסים הנובעים ממצב זה עלולים להביא גם לרגשות נקמה וכעס שיוסיפו דלק למלחמה הקשה והמיותרת.

11020158_l

ניתוח המקרה של בועז והלל, מראה ששיטת השתיקה הטקטית היא לרוב השיטה הפחות טובה. בכל מקרה גם אם תשיגו מידע מראש, לא יהיה לכם יתרון משמעותי מול השותף השני ובסופו של דבר רק תגרמו לו לכעס. מכאן שהעצה הטובה ביותר היא לאסוף מידע בשקט בשקט ובכל מקרה אלא אם כן מתקיים מצב קיצון, לא לחשוף את העובדה שנערכתם מראש לפירוק השותפות.

חמשת הכללים החשובים לשותפים בעסק:

  1. תקשורת בריאה וכנה פותרת בעיות גדולות- אם משהו מציק או מפריע לכם, אל תחכו תשבו עם השותף במקום ובסיטואציה שתתאים לכם ותשתפו אותו. זכרו שמערכות היחסים בעבודה הן משמעותיות וחשובות לא פחות ממערכות יחסים משפחתיות (אבל באופן אחר כמובן).
  2. אל תיקחו את השותף השני כמובן מאליו. תתעניינו לא רק בהישגים העסקיים שלו אלא גם במתרחש בעולמו הפרטי.
  3.  ארגון וסדר יעילים מונעים בעיות- יכול להיות שאתם אוהבים לעבוד בבלגן אבל מעבר ליתרונות המוכחים שיש לעסקים שעובדים עם מערכות נכונות שמסדרות את העבודה, יש יתרון משמעותי נוסף שדברים לא נופלים בין הכיסאות ולכן לא נגרמות אי הבנות שגורמות לחוסר באמון אצל השותפים.
  4. תציפו הכל- אם יש דבר שמפריע לכם אל תהססו, תגידו אותו. אם מדובר על משהו שאתם חושבים שיכול לעורר שדים מרבצם, תעשו את הדיווח בצורה מאוד לקונית. נסו עד כמה שאפשר לשתף בצורה טכנית ונטולת רגש ואינטרס איש.
  5. בסופו של דבר זה עסק ועסק צריך להביא תוצאות. אל תתבלבלו בין מערכת יחסים תקינה לניהול העסק. עסק טוב יודע לחבק כשצריך אבל גם "לתת בראש" כשצריך מבחינה עסקית. חשוב שבכל סיטואציה בה יש ויכוחים בין השותפים על ניהול העסק, הם ידעו לעשות את ההפרדה בין הרגשי לטכני ולשמור על סביבת עבודה יעילה.

מאת פורטל הגישור הישראלי סולחה. לכתבות נוספות >

כתיבת תגובה

*