רק בגללכם: מיליארדים נזרקים לפח כל שנה בישראל

רק בגללכם: מיליארדים נזרקים לפח כל שנה בישראל

FacebookGoogle+LinkedIn

כל מי שמנהל עובדים יודע כי סכסוכים במקומות עבודה משפיעים על התפוקה והמוראל של העובדים ובכך באופן ישיר על מקום העבודה. לצערנו, סכסוכים במקומות העבודה הם מנת חלקם של כלל סוגי העסקים. עד היום, לא היה ברור מה העלות האמיתית של סכסוכים בתוך העבודה.

מחקר ענק שנערך בקרב 5,000 עובדים בכל העולם (המחקר נערך על ידי חברת CCP GLOBAL) מצא כי, עובד עוסק באופן ישיר במשך שלוש שעות, בכל שבוע, בסכסוך כלשהוא. למעשה על פי החישוב הבא: 3 שעות * 52 שבועות = 156 שעות שעסק מפסיד באופן ישיר על כל עובד בכל חודש עבודה בשנה.  10346100_l

בזמן הזה העובד שעסוק בסכסוך, "מבלה" בלרכל, להגן על "הטריטוריה" שלו, לערוך פעולות תגמול, "לגייס" אנשים לצד שלו, לתכנן ולנווט את הסכסוך וכו'. כמובן שבזמן זה הוא לא עוסק במתן שירות ללקוחות, בביצוע המטלות או בכל עבודה אחרת שלשמה נשכר לעבודה.

הנזק למקום העבודה נובע הן ממספר השעות שהושקעו בפועל בסכסוך, הן ממספר השעות שנדרשו לפתור את הסכסוך והן מההשפעה השלילית שהייתה לסכסוך על מקום העבודה ועל הלקוחות. נזקים אלו מוערכים בכל שנה בעשרות אלפי ש"ח בשנה לעסק קטן, במאות אלפי שקלים לעסקים בינוניים ובמיליוני ש"ח בשנה לעסקים גדולים יותר.

לנתון המדהים של 3 שעות בכל שבוע המתבזבזות על סכסוכים תצרפו את העובדה שעובד מנצל ימי מחלה בשנה כדי להימנע מעימות עם עמיתו לעבודה. זוהי הוצאה יקרה ומיותרת לכל עסק.
הוצאה זו בלבד עולה למעסיק אלפי שקלים נוספים. במקרים בהם הוא נאלץ לקחת עובד חלופי תחת העובד הנעדר. תחלופת עובדים בגלל סכסוך, גם היא דבר יקר מאוד למעסיק (עשרות אלפי ש"ח במצטבר), כאשר לצורך גיוס עובד חדש, נדרש המעסיק לעלויות גיוס, הכשרת העובד החדש, תשלום פיצויים, ואובדן ההשקעה בעובד הקודם (כולל הידע של המעסיק).

אותן הוצאות עתק, אשר מוכפלות במספר עובדים, מצביעות על חשיפה ונזק כלכליים מהותיים למעסיק. הכפילו את זה ב- 50 עובדים, או אפילו ב-10, ותבינו את היקף הנזק הכספי שנגרם לעסק שלכם בעקבות סכסוכים.

במדינת ישראל יש למעלה מ-2.7 מיליון עובדים במשרה מלאה. משמעות הדבר שהנזק כתוצאה מניהול לקוי של סכסוכים במקומות העבודה עומד על 21 מיליארד שקל נזק ישיר למקומות העבודה בבזבוז שעות עבודה בפועל. אליהם יש כמובן להוסיף את הנזקים המשניים שפורטו לעיל (שירות לקוי, ימי חופשה בגלל סכסוכים, התפטרויות ואי שימור ידע וכן הלאה).

המחקר אשר חקר את נושא ההשלכות של סכסוכים בעבודה על עסקים, מפרט שורה של המלצות לפתרון הסכסוכים ולהקטנת הנזקים הכספיים שנגרמים לעסק עקב אותם סכסוכי עובדים. בראש ההמלצות עומדת ההמלצה: "Train train …. And train some more". לימוד והכשרה מתאימים יכולים לסייע למנהלים ולעובדים אחרים להתמודד עם סכסוך בהצלחה.

פתרון לכך מצאנו אצל יניב שוורצמן יו"ר לשכת המגשרים בישראל, והבעלים של פירמת גישור המתמחה בגישור עסקי. יניב שוורצמן הסביר לנו כי מודלים קיימים פותחו ונוסו בהצלחה בארה"ב באופן שהתפוקה הישירה של העובדים עלתה ביחד עם יצירת אקלים חברתי חיובי ותורם בין העובדים בחברה.

המודל המומלץ הוא מודל בעל שני ראשים המאפשר ראשית להעניק לעובדים כלים בפתרון סכסוכים במקום העבודה ושיפור יכולות השיח והתקשורת (כך לא רק שנחסכים שעות הסכסוך אלא השירות כלפי הלקוחות משתפר).

שנית מומלץ להקים מערך גישור ופתרון סכסוכים "In-house", באופן שימנע מהמנהל להפוך "לגננת" בסכסוכי העובדים וייתן את הכלים לפתרון סכסוכים באיבם, על-ידי אותו מוקד עובדים, תוך חסכון כסף רב לעסק.

FacebookGoogle+LinkedIn

כתיבת תגובה